Peter Glebbeek

Peter Glebbeek is sinds 1994 actief op het vakgebied van archief- en informatiemanagement, nadat hij afgestudeerd was in de Middeleeuwse Geschiedenis met als specialisatie Archiefwetenschappen.

Zijn eerste werkervaring deed Peter op bij het herstructureren van het archief van een autoleasebedrijf. Vervolgens werkte Peter als adviseur bij het Zilveren Kruis, met als doel het herstructureren, ordenen en saneren van het archief alsmede het schrijven van een archiefbeleid met bijbehorende procedures en bewaartermijnen.

In 1995 kwam Peter in dienst bij Breddels & Vermeulen, dat later overging in DOXiS, onderdeel van Ernst & Young. In deze periode, die duurde tot eind 2001, is Peter actief geweest in uiteenlopende projecten, variërend van uitvoering, ad interim en advisering tot onderzoek in het kader van PIVOT. De opdrachtgevers waren zeer divers, variërend van (rijks-, gemeentelijke, semi-)overheid tot het bedrijfsleven.

Eind 2001 maakte Peter de overstap naar Douwe Egberts, waar hij de verantwoordelijkheid kreeg over de afdeling Archives & Infocenter, gevestigd in Utrecht en Joure, in 2004 gevolgd door het Bedrijfshistorisch Centrum (momenteel het Heritage Center van Douwe Egberts). Peters werkzaamheden behelsden niet alleen het vakkundig leiding geven aan de medewerkers van de afdelingen, hij adviseerde ook intern. Voorbeelden zijn een digitaliseringsslag die is gemaakt met de contracten van een bepaalde afdeling, de herstructurering van de werkzaamheden van het Infocenter en ontwikkeling van een visie en acquisitiebeleid van het Heritage Center.

In mei 2013 trad Peter bij DOCFactory in dienst.

Vakinhoudelijk is Peter gespecialiseerd en uitermate geïnteresseerd in veranderingstrajecten waarbij een omslag moet worden gemaakt van een analoge werkwijze naar een digitale. Dergelijke trajecten zijn gecompliceerd en vragen de betrokken- én bevlogenheid van zowel leidinggevenden, adviseurs als uitvoerende medewerkers.

Kenmerkend aan Peter zijn zijn betrokkenheid, passie en aanstekelijke enthousiasme.

Motto: “we moeten het wel met zijn allen doen”

nl.linkedin.com/in/peterglebbeek

Nieuws

26.11.2018 Referentie Kansspelautoriteit

De Kansspelautoriteit heeft DOCFactory verzocht de basis te leggen voor verdere digitalisering van de informatiehuishouding.
Lees meer

31.10.2018 Referentie Hoogheemraadschap van Rijnland

Het Hoogheemraadschap van Rijnland heeft DOCFactory verzocht de archieven van de waterschappen  De Oude Rijnstromen en Groot-Haarlemmermeer te inventariseren en materieel te verzorgen.

U treft de referentie aan onder de tab Referenties.
Lees meer

08.10.2018 Heritage Speed Date met DOCFactory

DOCFactory is onder meer gespecialiseerd in projecten die betrekking hebben op bedrijfshistorische collecties (ook wel corporate heritage genoemd).

DOCFactory ondersteunt u daarbij op de volgende niveaus:

  • Strategische advisering, zoals het definiëren van visie, missie, doelstellingen en organisatie van een op te zetten bedrijfscollectie, al dan niet in groter bedrijfsverband;
  • Tactische advisering, zoals het opstellen van een collectieplan, selectie van een collectiebeheersysteem en personele invulling;
  • Operationele uitvoering, zoals het (ondersteunen bij het) daadwerkelijk verkrijgen, verzorgen en tentoonstellen van items die tot de bedrijfscollectie behoren.
    Lees meer
01.10.2018 De informatiehuishouding verandert

Dat is het geluid dat we al vele jaren horen. Ja, de verdergaande digitalisering heeft stevige veranderingen teweeggebracht in het informatiebeheer: van een eenvoudige postregistratie via het DMS en het zaaksysteem naar Zaaksuites en Enterprise CMS-sen.
Lees meer

20.03.2018 Referentie gemeente Alkmaar

De gemeente Alkmaar heeft DOCFactory verzocht een viertal  archieven uit de jaren 1989-2000 te selecteren, te bewerken, te inventariseren en aldus gereed te maken voor overdracht aan het Regionaal Archief Alkmaar.

U treft de referentie aan onder de tab Referenties.
Lees meer