De BedrijfsHistorische Cirkel – het belang van heritage
03-03-2025
De BedrijfsHistorische Cirkel – het belang van heritage
Bedrijfshistorie (ook wel heritage genoemd) is niet iets wat slechts in het verleden ligt, zonder dat dit een directe meerwaarde heeft voor een bedrijf. Bedrijfshistorie is iets waarop een bedrijf is gebouwd, wat een bedrijf maakt tot wat het vandaag de dag is, met alle kennis, trots, verbinding en uitstraling die hun weerslag hebben op de diensten/ producten. Waarom is dit van belang, en hoe kun je dit gebruiken?
DOCFactory heeft in samenwerking met Lotte Walvius, Corporate Heritage Officer bij Van Oord, de BedrijfsHistorische Cirkel (BHC) ontwikkeld, aan de hand waarbij van het in één oogopslag mogelijk is om de actuele en blijvende meerwaarde van de historie, de geschiedenis, het verleden van een bedrijf in beeld te brengen.
Korte beschrijving van de cirkel
Elk bedrijf heeft en maakt zijn eigen geschiedenis, een samenspel van allerlei factoren uit het verleden die een bedrijf tot die unieke onderneming maken dat het vandaag de dag is, de corporate identity.
De prestaties van de voorgangers vormen het fundament van een bedrijf, sterker nog, vandaag de dag wordt dit fundament steeds verder versterkt. Te denken valt aan zaken als bedrijfswaarden, visie, missie, logo’s, gevoerde merken en strategieën, projecten en producten. Deze historie kan de huidige onderneming veel brengen. Denk aan de geleerde lessen uit het verleden, de zichtbaarheid van tradities die de indentiteit versterken en het in beeld brengen van de ontwikkeling van bedrijfscultuur.
Een ander belangrijk, juridisch en/ of financieel, aspect is dat heritage in het kader van compliance, het vermijden/ verkleinen van risico’s, een cruciale rol kan innemen. Heritage informatie staat immers altijd boven aan qua betrouwbaarheid/ integriteit en vormt niet zelden doorslaggevend bewijs in allerlei grote en minder grote kwesties.
Bovengenoemde dynamiek, de uniciteit van het bedrijf en de gevoerde producten en diensten bezorgen het bedrijf de statuur, de kracht, de uitstraling die men vandaag de dag ook wel associeert met branding, history marketing. Door het gebruiken van de know how (“wij zijn al heel lang gespecialiseerd”), de unieke kennis (“wij weten waarover we het hebben”) en de continuïteit (“we zijn geen eendagsvlieg”) wordt én blijft het bedrijf aantrekkelijk en interessant. Niet alleen voor (potentiële) klanten, maar zeker ook voor (potentiële) investeerders, stakeholders, en, last but not least, (potentiële) werknemers.
Bedrijfshistorie zorgt op deze manier voor binding aan het bedrijf, voor stakeholders, klanten en medewerkers. Het brengt trots, een gezamenlijke identiteit (“waar komen wij vandaan en waar gaan wij naar toe”). Loyaliteit aan het merk, aan het bedrijf dat al zo lang bestaat en echt weet waar het mee bezig is (“goede kwaliteit”).
Tot slot mag niet vergeten worden dat de actualiteit van vandaag de geschiedenis van morgen is. Met andere woorden, de zorg voor de nalatenschap, het erfgoed, de bronnen, aan de hand waarvan ook na vandaag de bedrijfsgeschiedenis kan worden gekoesterd, verdient hiertoe de nodige aandacht. De bedrijfshistorische collectie vervult hierin een spilfunctie.
Enkele succes stories
Enkele voorbeelden van bedrijven die hun heritage met succes toepassen:
- Heineken heeft haar historische collectie ondergebracht in de Heineken Collection Foundation. De stichting met het merendeel van de collectie is gevestigd in het gebouw van de Heineken Experience op een a-locatie in Amsterdam. Voorwerpen worden in de Experience tentoongesteld aan het grote publiek, replica’s van historische voorwerpen worden in de Experience winkel verkocht. De Foundation is een belangrijk informatie- en inspiratiepunt inzake de juiste lay-out van producten (met de daaraan gekoppelde marketing uitingen), het controleren van feiten en juistheden (compliance) en de menselijke uitstraling van het bedrijf als geheel (onder meer toegepast bij de werving van nieuwe collega’s).
- De historische collectie van Jacobs Douwe Egberts (JDE) is ondergebracht op de vestigingen van het bedrijf in Utrecht en Joure. In Utrecht beschikt het Heritage Center over een bezoekersruimte waar historische voorwerpen worden tentoongesteld en waar nieuwe en bestaande klanten, leads en collega’s (werving en onboarding) middels story telling worden ondergedompeld in het verleden van het bedrijf. Het Heritage Center is bewaker van de correcte lay-out van belangrijke producten als de Aroma Rood koffieverpakking (zoals de schenkende koffievrouw) en wordt geraadpleegd indien er juridische (of anderszins) verschillen van inzicht zijn.
Het Heritage Center is de vraagbaak aangaande (details met betrekking tot) de lay-out van de koffieverpakkingen van Douwe Egberts, zoals de koffievrouw (bron: Altijd overal thuis – 100 jaar Douwe Egberts in Utrecht (2019), pagina 27).
- De Collectie Van Oord bewaart de geschiedenis van het familiebedrijf Koninklijke Van Oord. Met meer dan 150 jaar ervaring in de waterbouwkundige aannemerij, is deze collectie rijk aan historische informatie. Archief, foto’s en objecten brengen de geschiedenis tot leven. Zo zien we een vroeg ontwerp van de Afsluitdijk en de polders, maar weten we nu dat het uiteindelijke landschap er anders uitziet. Door de collectie te gebruiken en te onderzoeken, groeit de kennis over de bedrijfsgeschiedenis en maakt het de ontwikkelingen zichtbaar. Op het hoofdkantoor in Rotterdam bevindt zich het House of Heritage, waar Van Oord’s verhaal, verleden tot heden, wordt verteld.
Kaart van Nederland uit 1915 met daarop ingetekend de Afsluitdijk, die Van Oord mede heeft aangelegd (bron: Collectie Van Oord, CVO1B 179).
Meer informatie
Meer weten over de BHC? Over onze heritage quickscan? En hoe van start te gaan?
Zoek dan contact met Peter Glebbeek via het contactformulier of 070-8200371.