01.10.2018

De informatiehuishouding verandert

Dat is het geluid dat we al vele jaren horen. Ja, de verdergaande digitalisering heeft stevige veranderingen teweeggebracht in het informatiebeheer: van een eenvoudige postregistratie via het DMS en het zaaksysteem naar Zaaksuites en Enterprise CMS-sen. Tegenwoordig zien we termen als content integratie en hebben we te maken met de kwaliteit van ongestructureerde en gestructureerde informatie.

Rondom het informatie- en archiefmanagement blijft de vraag hangen: houden we het allemaal wel bij? Vroeger werd een voorgenomen huwelijk nog op het prikbord aan het gemeentehuis afgekondigd, nu gaat de overlijdensaangifte digitaal. We publiceren onze verordeningen op overheid.nl en als publiek kennen we diverse “mijn-xyz.nl”-sites waar onze bewijs-documenten staan. Zonder DigiD kom je als consument/inwoner nergens meer en de democratie is gediend met RaadsInformatieSystemen, waar alle relevante documenten terugvindbaar (zouden moeten) zijn.

In de dagelijkse praktijk van het informatiebeheer moeten we misschien wel constateren dat het antwoord op de digitale ontwikkelingen soms ontbreekt. Want “we” hebben onze zaken niet altijd op orde. Diverse rapporten maken duidelijk dat het informatiebeheer een zwakke schakel is: niet altijd worden de belangen bewijs en verantwoording gediend met de onderliggende beheeractiviteiten.

Plus nog wat andere uitdagingen voor informatiebeheerders:

• open data versus privacybescherming;
• big data versus informatie-overload;
• sociale media, maar ook “nep-nieuws” (fake news);
• digitale dienstverlening versus analfabetisme en laaggeletterdheid.

Maar de belangrijkste ontwikkeling zijn de informatiesystemen op “nieuwe” gebieden. Als voorbeelden: geo-informatie in de keten en het gebruik van sensoren en camera’s in de openbare ruimte. Het Digitaal Stelsel Omgevingswet: complex informatiebeheer! Sensoren en camera’s in de openbare ruimte: discussies over ethiek en eigendom, maar ook over het bewaren en het toegankelijk houden van de gegevens.

Kortom: datakwaliteit en contentmanagement - de echte uitdagingen van de informatiebeheerder nieuwe stijl!

Door: Antony Fokker

 

Nieuwsarchief.

Terug

Nieuws

19.07.2019 Impressie DOCFactory zomerbijeenkomst in Louwman Museum

20 juni jl. vond de zomerbijeenkomst van DOCFactory in het Louwman Museum te Den Haag plaats.
Lees meer

26.06.2019 Referentie Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug

In opdracht van de Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug (RSDKRH) heeft DOCFactory met de RODIN-standaard een audit uitgevoerd, waarbij de gehele afdeling Informatiemanagement onder de loep is genomen.

U treft de referentie aan onder de tab Referenties.
Lees meer

21.06.2019 Referentie BEL Combinatie

In opdracht van de BEL Combinatie, de gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren, heeft DOCFactory archieven geselecteerd, bewerkt, beschreven en materieel verzorgd, zodat ze konden worden overgedragen en aan het publiek ter beschikking worden gesteld. 

Het betrof de archieven van de gemeenten Laren en Blaricum, met als looptijd 1990-1999, die in 2019 dienden te worden overgebracht naar het Streekarchief Gooi en Vechtstreek.
Lees meer

08.05.2019 Archiefdagen 2019 in Gouda

Jaarlijks organiseert KVAN/BRAIN in samenwerking met allerlei groepen van actieve archiefprofessionals* de Archiefdagen. Dit jaar vinden de dagen plaats in Gouda.
Lees meer

01.05.2019 Stichting Fonds Anny Antoine - Louis Koopman

In opdracht van de Stichting Fonds Anny Antoine - Louis Koopman heeft DOCFactory het archief het geïnventariseerd en geschoond.

U treft de referentie aan onder de tab Referenties.
Lees meer