01.10.2018

De informatiehuishouding verandert

Dat is het geluid dat we al vele jaren horen. Ja, de verdergaande digitalisering heeft stevige veranderingen teweeggebracht in het informatiebeheer: van een eenvoudige postregistratie via het DMS en het zaaksysteem naar Zaaksuites en Enterprise CMS-sen. Tegenwoordig zien we termen als content integratie en hebben we te maken met de kwaliteit van ongestructureerde en gestructureerde informatie.

Rondom het informatie- en archiefmanagement blijft de vraag hangen: houden we het allemaal wel bij? Vroeger werd een voorgenomen huwelijk nog op het prikbord aan het gemeentehuis afgekondigd, nu gaat de overlijdensaangifte digitaal. We publiceren onze verordeningen op overheid.nl en als publiek kennen we diverse “mijn-xyz.nl”-sites waar onze bewijs-documenten staan. Zonder DigiD kom je als consument/inwoner nergens meer en de democratie is gediend met RaadsInformatieSystemen, waar alle relevante documenten terugvindbaar (zouden moeten) zijn.

In de dagelijkse praktijk van het informatiebeheer moeten we misschien wel constateren dat het antwoord op de digitale ontwikkelingen soms ontbreekt. Want “we” hebben onze zaken niet altijd op orde. Diverse rapporten maken duidelijk dat het informatiebeheer een zwakke schakel is: niet altijd worden de belangen bewijs en verantwoording gediend met de onderliggende beheeractiviteiten.

Plus nog wat andere uitdagingen voor informatiebeheerders:

• open data versus privacybescherming;
• big data versus informatie-overload;
• sociale media, maar ook “nep-nieuws” (fake news);
• digitale dienstverlening versus analfabetisme en laaggeletterdheid.

Maar de belangrijkste ontwikkeling zijn de informatiesystemen op “nieuwe” gebieden. Als voorbeelden: geo-informatie in de keten en het gebruik van sensoren en camera’s in de openbare ruimte. Het Digitaal Stelsel Omgevingswet: complex informatiebeheer! Sensoren en camera’s in de openbare ruimte: discussies over ethiek en eigendom, maar ook over het bewaren en het toegankelijk houden van de gegevens.

Kortom: datakwaliteit en contentmanagement - de echte uitdagingen van de informatiebeheerder nieuwe stijl!

Door: Antony Fokker

 

Nieuwsarchief.

Terug

Nieuws

21.03.2019 417e verjaardag Amsterdamse Beurs bekroond met overdracht historische archieven

Woensdag 20 maart jl. vierden Euronext Amsterdam en Stichting Capital Amsterdam (SCA), de bewaker en promotor van het Nederlandse beurserfgoed, de 417e beursverjaardag van de Amsterdamse Beurs.
Lees meer

06.03.2019 Referentie Afdeling Bedrijfshistorie Rabobank

In opdracht van de afdeling Bedrijfshistorie van Rabobank heeft DOCFactory de archieven van Rabobank Midden-Westland, Rabobank Westerbork en Rabobank Dommelstreek en hun voorgangers geïnventariseerd en materieel verzorgd. 

U treft de referentie aan onder de tab Referenties.
Lees meer

15.01.2019 Referentie gemeente Bodegraven-Reeuwijk

In opdracht van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk heeft DOCFactory het archiefblok van de voormalige gemeente Bodegraven over de periode 1990-1999 geïnventariseerd, opgeschoond en materieel verzorgd met als doel overdracht naar het RHC Rijnstreek en Lopikerwaard.

U treft de referentie aan onder de tab Referenties.
Lees meer

19.12.2018 Samen in 2018 en samen in 2019

De decembermaand is een periode van (zelf)reflectie. Dat geldt voor iedereen persoonlijk, maar ook voor DOCFactory als bedrijf.
Lees meer

11.12.2018 Referentie Luchtverkeersleiding Nederland

In opdracht van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft DOCFactory in 2018 de nieuwe selectielijst vervaardigd. 

U treft de referentie aan onder de tab Referenties.
Lees meer